“Історія – це байка, в яку всі вірять”. Так сказав один із
творців історії - Наполеон. Поколінню ХХ століття в СССР довелося вислухати не
одну історичну байку, накидувану терором. Але в ці байки не всі вірять. Той,
хто може мислити йаналізувати факти
самостійно, того байки, розтиражовані у мільйонах копій і повторювані стільки ж
разів з різних трибун не переконають. А надто тих, хто був свідком подій минулого.
Саме цих свідків і варто вислухати, дошукуючись відповіді на поставлене вище
питання. Найкращий свідок, скажімо, розстрілу - це той, хто був серед
розстрілюваних, але дивом врятувався. Пошукаймо ж серед винищуваних українських
сіл тих, хто дивом зберіг здібність говорити правду серед мільйонів німих
свідків злочину: заляканих та стероризованих – одних та куплених і оплачених –
других..
Письменниця
Докія Гуменна (1904 – 1996) була свідком злочину проти українського села,
походила з цього села, жила в ньому, коли його руйнували, але зуміла врятуватися
від морального знищення, яке чи не на 100% охопило сучасних їй
колег-літераторів, а також від фізичного знищення, що від нього не змогли
врятуватися мільйони інших жертв злочину. Д. Гуменна написала все, що вона
бачила й пережила, у своїх спогадах, виданих видавництвом “Смололскип” 1990 р.
у США. Тож покличмо її до слова.
Описуючи свої дитячі
роки, Д. Гуменна зауважує: «Не знала я й того, що ще за рік до мого
народження була вже вирішена моя доля... На другому з’їзді партії [РСДРП] в Лондоні, де розділились на більшовиків і
меншовиків, 1903року, вже була ухвалена
програма наступу на селянство і ліквідації дрібно-буржуазної стихії»1.
Торкаючись цієї теми
трохи далі, письменниця пише про “три хвилі” погромів у СССР: «Перша хвиля
змила аристократичну верхівку, велику буржуазію, імперське чиновництво,
дворянство. Друга хвиля пішла на заможні столипінські хуторі... Третя хвиля –
розгром села, середньої верстви, маси, що потрощив село і вихідців із нього. Це
й був погром на мене. З цією хвилею я попала в “тріски”2, стала
“одіозною постаттю”. Цю мою долю хтось вирішив... на 2-му... з’їзді РСДРП,
хтось нею розпорядився, якісь бронштейни із свердловими та ульяновими. Яке вони
мали право? Це тоді, на цьому з’їзді, ухвалили вони запровадити колективізацію і
заради неї знищити стан хліборобів. Хто їм дав право замахуватися на життя
чужого їм народу?»3 .
І
справді, хто дав право одержимим утопічними теоріями інтелігентикам, далеким
від тяжкої праці чи то селян чи то робітників, вирішувати за них їхню долю? Чи
не виступають ці інтелігентики у ролі “надлюдей”, яким дано право вершити долю
“нижчих рас”, панувати над життям і смертю людей “нижчого ґатунку”?
Чи ж ці одержимі особи
були настільки засліплені теорією, що не бачили, що лад, який творився на ріках
крови та сліз не був ніяким “соціялізмом“, а тим таки капіталізмом, тільки
державним? Може й бачили, але були п’яні владою, що тепер стала для них метою №
1. Зате винищувана заради майбутнього щастя Д. Гуменна бачила. Десь на початку
30-х років Д. Гуменнаїздила на
всесоюзний з’їзд селянських письменників. «А що весь цей з’їзд, як і вся
плужанська тематика – пише вона у спогадах – крутилися навколо
сільсько-господарського робітництва та батрацтва, гігантів-радгоспів, то...
визріла в мене тоді думка, що це ж ніякий не соціялізм, а тільки державний
капіталізм”4.
Вона ділиться цією думкою з Пилипенком, а той каже: «Але
про це не час тепер говорити».
Українські
радянські письменники у кривому дзеркалі зобразили період знищення українського
села у своїх “творах”. Нема правди у “Бур’яні” жінко- та дітовбивці Головка та
у творах інших “інженерів людських душ”, а насправді рятівників своєї шкури,
які брехливими писаннями забезпечували себе від Соловків та Сибіру. Сьогодні
тема голодомору стала модною, але твору Д. Гуменної “Діти Чумацького шляху”, де
правдиво описано і колективізацію і голодомор, в Україні навіть не перевидано,
не кажучи вже про те, щоби включити цей твір для вивчення у середніх та вищих
школах.
Гуменна ж була свідком
голодомору, і свідком не байдужим. «А на вулицях голодні селяни молили:
ЇСТИ! Особливо пам’ятаю того діда у добротній киреї... Стояв навколішках
посеред Лютеранської... і благав: “Змилуйтесь! Дайте хоч шкуриночку! Я ж вам
возив хурами!”. А люди йшли вгору і вниз, отупілі від цих видовищ, байдужно
обминали... В газетах“жить стало
лучше...”, а залізничні станції облягали вошиві, з клунками селяни, що здолали
виповзти із села і кудись їхали світ-за-очі. Моторошні чутки з села
просочувалися, але переказувалися пошепки. Письменники вже не їздили у творчі
відрядження, а тільки довірені члени партії... із “спеціяльними завданнями”»5.
«Всіх, до кого мала я доступ, питала, що це
діється? Куди їдуть всі оці селяни, і чому вони не їдуть, а сидять під вокзалом
на землі – у дощ, у сніг, у морози? Хто винен? Хто це робить? Бо ніяк не
містилося мені в голові, щоб так безглуздо сама держава видушувала своїх
же громадян»5.
Видушувала
і видушила задля прекрасного майбутнього. Збудувала його? Якби збудувала, то не
розпався б 1991 року колос на глиняних ногах – СССР. А таки розпався. Теоретики
винували селян, що з цієї дрібно-буржуазної стихії родяться буржуї та
капіталісти. А великі партійні боси СССР не мали нічого спільного із
селянством, а й їм захотілося придбати у свою власність те, що належало
капіталісту-державі. Після розвалу СССР, ці далекі від дрібно-буржуазної
ідеології “чесні партійці” приватизували, тобто розікрали державну власність і
в Україні і в інших державах СНД.
Помилялися теоретики-інтелігенти. Шукали винних у
негараздах суспільства, а вийшло, що вони самі такі самі, як без вини винуваті жертви їхніх теорій. Потяг до збагачення – до
нагромадження цінностей – притаманний не селянам, а всім людям, в тому числі й
ощасливлювачам людства – послідовникам утопічних теорій.
Проте будьмо справедливі й до окремих теоретиків.
Були й серед тупих послідовників теорії і світлі голови, які бачили абсурдність
теорії. Ми мусимо знати й шанувати їх. Вони не змогли зупинити злочину, але
їхні спроби варті того, щоб про це знали наступні покоління. Слово знову бере
Д. Гуменна.
«Заходжу я раз до
МК6. Багато людей, лиця схвильовані. Щось трапилося... Похорон
Надєжди Алілуєвої. “Хто така Алілуєва?”... Я... не знаю й того, що це жінка
Сталіна... “...це... аспірантка Науково-дослідного інституту історії... О-о! –
і вже тихше: - Кажуть сам Сталін її задушив. Вона не погоджувалась із політикою
колективізації. Вона вимагала, щоб Сталін цей курс припинив. В тому ж інституті
був студент, також член партії, з України, він їй і розказав, що на Україні
діється – про голод, звірячі методи відбирання хліба, людоїдство, вимерлі села.
Як член партії, Алілуєва почала із Сталіним про це говорити і наполягала, щоб
він припинив колективізацію. Вони почали сваритися і Сталін у нападі люті під
час цієї сварки задушив її”.
...То якщо я чула в Києві справжню версію смерти Алілуєвої, - виходить, що
вона згинула за Україну?»7.
А
сьогодні в незалежній Україні комуністи виходять на демонстрації з портретами
Сталіна. Чи це анахронізм, чи це вада української демократії? У демократичній
Німеччині ніхто не виходить на вулиці з портретами Гітлера.
Але
не тільки з портретами Сталіна виходять комуністи. Вони ще часом пописують і
статті або виступають з трибун. Переважно російською мовою - мовою імперії, яка
скрахувала. Виходить комуністи, зовсім не комуністи, а імперіялісти. Ще й
заступаються за Росію, яка захопила частину території маленької державки –
Грузії. Має Росія напівпорожній Сибір, Далекий Схід і все їй мало. Ще треба
втяти шматок Грузії, як свого часу відшматувала шматок Фінляндії та шматок
Естонії.
Українці
– кажуть дуже вчені дяді – заздрісні та дріб’язкові. А чим похваляться ті, хто
хапає чужі землі шматок за шматком? Десь мабуть від тих таки вчених почуємо, що
це не від заздрощів, а від широти душі.
Але менше з тим. Вернімось до нашого села.
Як свідчить Докія
Гуменна, знищити українське село запланували російські
соціял-демократи-большевики, нищила сама держава, тобто комуністи під
рукою Сталіна, в тому числі й українські радянські письменники – члени партії.
Слово нашому свідку. Вичитала пані Докія, у творах Василя Минка, де той
бідкається, що не має теми про що писати. От вона й пише: «В тім же місці
він оповідає, що постійно виїжджав у відрядження від партії на село для
“виконання державних завдань”. Це ж значить: розкуркулення, викачка хліба,
насильна суцільна колективізація, голод, вимерлі села,... От і напиши, як свої
ж брати за ноги хапали та молили лишити трохи посліду дітям, та благали не
виганяти з хати взимку на мороз. Вистачило б сюжетів не на одну книжку»8.
Вислухали
ми чесного свідка нищення українського села. Знаємо, хто ініціятори, хто
виконавці. Тож тепер, коли читатимем, що то не “радянщина” знищила українське
село, а чиновництво, не слухаймо тих голосів. То від лукавого. Нібито
чиновництво саме з неба впало, а не було добирано і керовано згори. От хоч би й
Василь Минко, чи ж він на свою руку виїжджав розкуркулювати на село, чи мав на
то відрядження згори? Ота “гора” – це й була “радянщина” (сама держава),
яка одна й винна за знищення українського села..
Які ж із того всього висновки?
Для
нас із вами важливо, щоб злочини, які мали місце в минулому, не повторилися.
Отже, треба щось робити, вживати якихось заходів. Що, як записати в законі
законів – у Конституції, що
будь-чиї спроби здійснювати утопічні теорії на території України заборонено? Це
значить, що й партії, які у своїх програмах наполягатимуть на втілення в життя
утопічних теорій підлягатимуть забороні. Такий треба зробити профілактичний
крок з тим, щоб голодомори не повторювалися. Інакше – будуть повторюватися.
ПРИМІТКИ
* Зберігаємо правопис автора
1 Докія Гуменна. «Дар Евдотеї».«Смолоскип», Балтимор-Торонто, 1990, Том І,
стор. 138.
2 Д, Гуменна ототожнює себе з “трісками” у
поширеній за часів репресій проти селян приказці “Ліс рубають – тріски летять”.